Prowadnice – usterki, rozwiązania, wskazówki

Zacznijmy od rozwarstwienia czoła prowadnicy. W skutek słabego napięcia łańcucha lub nieprawidłowej techniki pracy, ogniwa prowadzące łańcuch z dużą siłą napierają na brzegi rowka tworząc dźwignie i doprowadzają do rozdwojenia końcówki. W przypadku, gdy prowadnica posiada wymienny nos, wystarczy wymienić uszkodzony element, natomiast standardowe prowadnice należy wymienić na nową. To samo tyczy się ewentualnych zarysowań czy pęknięć. 

Drugą, częstą  usterką są niebieskie przebarwienia na krawędziach prowadnicy. Pojawiają się one w skutek przegrzania, gdy ogniwa prowadzące łańcucha trą o ścianki prowadnicy. Może tak się dziać ze względu na wyszczerbienia, zbyt rzadkie smarowanie lub nieprawidłowe użytkowanie.

Innym problemem jest zwężony rowek prowadnicy, który powstaje przy zaklinowaniu się prowadnicy w drzewie podczas cięcia. Punktowe zwężenia można skorygować rozszerzając je, lecz gdy na ściankach rowka pojawiły się rysy lub pęknięcia należy wymienić produkt na nowy.

Ukruszone lub nadmiernie zużyte krawędzie prowadnicy tuż za kółkiem gwiaździstym  są spowodowane rozcinaniem drewna od dołu np. podczas okrzesywania lub zbyt słabym naciągiem łańcucha. W tej sytuacji zaleca się częstsze obracanie prowadnicy tak by zużycie było równomierne.

Ściany rowka prowadnicy mogą także zostać wygięte na zewnątrz, tworząc kształt klina. Jest to typowy objaw zużycia. Jak w takim razie przedłużyć jej użytkowanie ? Wystarczy położyć pilnik płasko na prowadnicy i spiłować zadziory oraz wyrównać boki. W przypadku punktowego wygięcia można spróbować odcisnąć ściany rowka poprzez użycie specjalnej wkładki, którą umieszcza się w rowku i za pomocą imadła ścisnąć rozszerzone ścianki.

Z kolei błędne ostrzenie łańcucha, a w rezultacie nierówne cięcie jest przyczyną zbyt cienkiej ścianki rowka lub nadmiernie zużytej powierzchni ślizgowej.  Jeżeli rowek prowadnicy jest zbyt wyrobiony należy wymienić prowadnicę na nową, a gdy problem się powtórzy wymianie podlega także łańcuch.

Przedstawione wyżej uszkodzenia są najczęstszymi zjawiskami. Niektóre z nich jesteśmy w stanie naprawić, lecz większość przypadków będzie wymagała zakupu nowej prowadnicy.

Aby zminimalizować ryzyko usterek warto stosować te cztery zasady:

  1. Podczas mocowania prowadnicy sprawdzaj czy wszystkie śruby zostały prawidłowo dokręcone, a prowadnica jest nieruchoma
  2. Używaj wyłącznie łańcuchów o odpowiedniej podziałce
  3. Pamiętaj o systematycznym smarowaniu łańcucha profesjonalnymi środkami
  4. Regularnie sprawdzaj naciąg łańcucha oraz zwracaj uwagę na właściwy kąt cięcia i bieg łańcucha w rowku