Usterki w układzie paliwowym

Kontynuując temat usterek w maszynach leśnych, postanowiliśmy bardziej rozwinąć kwestie układu paliwowego ze względu na jego złożony charakter.

Co może wymagać naprawy/wymiany?

  • zbiornik
  • pompa paliwowa (zasilająca)
  • filtry
  • przewody
  • pompa wtryskowa (lub pompa wysokiego ciśnienia w układach paliwowych CR)
  • wtryskiwacze

Zacznijmy od zbiornika. W tym elemencie może dojść do zapadnięcia lub rozszerzenia ścianek, co utrudni przepływ paliwa.  Dodatkowo gdy w zbiorniku pojawią się zanieczyszczenia, narażona na awarię jest pompa paliwowa.

Jeśli chodzi o filtry najczęstszym problemem jest zapchanie, które zazwyczaj spowodowane jest zbyt rzadką wymianą, dostaniem się wody do zbiornika pojazdu lub używaniem paliwa złej jakości. Jednym z objawów może być problem z uruchomieniem silnika, szarpanie podczas ruszania, praca na jałowym biegu czy zwiększone zużycie paliwa. 

Usterka przewodów paliwowych może nieść za sobą bardzo poważne konsekwencje, lecz często w początkowej fazie nie pojawiają się żadne sygnały ostrzegawcze. Jak w takim razie ustrzec się przed poważną usterką? W czasie codziennej obsługi, ale również podczas każdej wizyty w warsztacie powinniśmy zlecić sprawdzenie przewodów w szczególności odcinki, które są odsłonięte i dobrze widoczne od strony silnika jak i zbiornika paliwa. Wymianie powinny podlegać przewody z przetarciami, zgnieceniami lub bardzo ubrudzone. Niestety gdy zauważymy wycieki lub poczujemy silny zapach paliwa, straty mogą być ogromne ze względu na zagrożenie pożarem w komorze silnika.

Innym powszechnym elementem, który ulega awarii jest pompa wtryskowa.  Dochodzi do niej wskutek:

  • zanieczyszczeń znajdujących się w baku, które zasysa pompa
  • uszkodzenia filtrów paliwowych
  • używania maszyny z małą ilością paliwa w zbiorniku
  • niesprawnych/poluzowanych przewodów elektrycznych
  • awarii przekaźnika pompy paliwa albo przepalenie bezpiecznika pompy paliwa
  • zużycia mechanicznego przy dużych przebiegach

Objawem sugerującym nadchodzącej problemy mogą być natomiast:

  • bardzo trudny rozruch silnika
  • problem z uruchomieniem silnika
  • gaśnięcie silnika po uruchomieniu
  • szarpanie podczas przyspieszania

Ostatnim komponentem są wtryskiwacze. Ulegają one awarii najczęściej z powodu złej jakości paliwa, ale również przez łuszczenie się metalowych elementów pompy wtryskowej lub zbyt rzadką wymianę filtrów. Jakie oznaki powinny nas niepokoić? Przede wszystkim problem z uruchomieniem silnika, nadmierne dymienie, zwiększone zużycie paliwa, nierówna praca silnika, spadki mocy i zapach paliwa uwalniający się z oleju silnikowego.

Jak można zauważyć objawy wszystkich wyżej wymienionych usterek mogą być podobne. Od czego więc zacząć?

W pierwszej kolejności warto wymienić filtry, które często okazują się przyczyną problemów. Jeśli jednak ten zabieg nie przyniesie rezultatów, należy rozpocząć głębszą diagnostykę. Najlepiej oddać sprzęt w ręce profesjonalistów, którzy mają doświadczenie i na co dzień zajmują się naprawą maszyn leśnych.