Usterki w układzie paliwowym
Kontynuując temat usterek w maszynach leśnych, postanowiliśmy bardziej rozwinąć kwestie układu paliwowego ze względu na jego złożony charakter.
Co może wymagać naprawy/wymiany?
- zbiornik
- pompa paliwowa (zasilająca)
- filtry
- przewody
- pompa wtryskowa (lub pompa wysokiego ciśnienia w układach paliwowych CR)
- wtryskiwacze
Zacznijmy od zbiornika. W tym elemencie może dojść do zapadnięcia lub rozszerzenia ścianek, co utrudni przepływ paliwa. Dodatkowo gdy w zbiorniku pojawią się zanieczyszczenia, narażona na awarię jest pompa paliwowa.
Jeśli chodzi o filtry najczęstszym problemem jest zapchanie, które zazwyczaj spowodowane jest zbyt rzadką wymianą, dostaniem się wody do zbiornika pojazdu lub używaniem paliwa złej jakości. Jednym z objawów może być problem z uruchomieniem silnika, szarpanie podczas ruszania, praca na jałowym biegu czy zwiększone zużycie paliwa.
Usterka przewodów paliwowych może nieść za sobą bardzo poważne konsekwencje, lecz często w początkowej fazie nie pojawiają się żadne sygnały ostrzegawcze. Jak w takim razie ustrzec się przed poważną usterką? W czasie codziennej obsługi, ale również podczas każdej wizyty w warsztacie powinniśmy zlecić sprawdzenie przewodów w szczególności odcinki, które są odsłonięte i dobrze widoczne od strony silnika jak i zbiornika paliwa. Wymianie powinny podlegać przewody z przetarciami, zgnieceniami lub bardzo ubrudzone. Niestety gdy zauważymy wycieki lub poczujemy silny zapach paliwa, straty mogą być ogromne ze względu na zagrożenie pożarem w komorze silnika.
Innym powszechnym elementem, który ulega awarii jest pompa wtryskowa. Dochodzi do niej wskutek:
- zanieczyszczeń znajdujących się w baku, które zasysa pompa
- uszkodzenia filtrów paliwowych
- używania maszyny z małą ilością paliwa w zbiorniku
- niesprawnych/poluzowanych przewodów elektrycznych
- awarii przekaźnika pompy paliwa albo przepalenie bezpiecznika pompy paliwa
- zużycia mechanicznego przy dużych przebiegach
Objawem sugerującym nadchodzącej problemy mogą być natomiast:
- bardzo trudny rozruch silnika
- problem z uruchomieniem silnika
- gaśnięcie silnika po uruchomieniu
- szarpanie podczas przyspieszania
Ostatnim komponentem są wtryskiwacze. Ulegają one awarii najczęściej z powodu złej jakości paliwa, ale również przez łuszczenie się metalowych elementów pompy wtryskowej lub zbyt rzadką wymianę filtrów. Jakie oznaki powinny nas niepokoić? Przede wszystkim problem z uruchomieniem silnika, nadmierne dymienie, zwiększone zużycie paliwa, nierówna praca silnika, spadki mocy i zapach paliwa uwalniający się z oleju silnikowego.
Jak można zauważyć objawy wszystkich wyżej wymienionych usterek mogą być podobne. Od czego więc zacząć?
W pierwszej kolejności warto wymienić filtry, które często okazują się przyczyną problemów. Jeśli jednak ten zabieg nie przyniesie rezultatów, należy rozpocząć głębszą diagnostykę. Najlepiej oddać sprzęt w ręce profesjonalistów, którzy mają doświadczenie i na co dzień zajmują się naprawą maszyn leśnych.