Obsługa okresowa żurawi leśnych

Żuraw leśny, podobnie jak cała maszyna wymaga regularnego serwisu.
Przeprowadzanie cyklicznych przeglądów zapobiega wystąpieniu potencjalnych usterek, a tym samym gwarantuje bezawaryjność sprzętu.

Poniżej przedstawiamy uniwersalny schemat przeglądów, który warto wdrożyć.
Niemniej jednak zalecamy skorzystanie z instrukcji obsługi danej maszyny w celu uzyskania bardziej szczegółowych informacji. 

PRZEGLĄD CODZIENNY/CO 10 MOTOGODZIN

  1. Sprawdź przewody hydrauliczne, siłowniki i połączenia
  2. Upewnij się, że ramię żurawia nie opada samoistnie
  3. Kontroluj codziennie połączenia śrubowe nowej maszyny
  4. Po zakończonej pracy wyczyść maszynę zwracając uwagę na ewentualne uszkodzenia/wycieki
     

PRZEGLĄD CO 50 MOTOGODZIN

  1. Sprawdź poziom oleju w kolumnie obrotu, pamiętając by zawartość nie przekraczała znaku MAX*. Jeśli jest taka potrzeba uzupełnij olej.

1 – Wskaźnik oleju MAX
2 – Wskaźnik oleju MIN
 

* Wskaźnik oleju MAX służy również do napełniania kolumny obrotu olejem.

  1. Sprawdź połączenia ramion i siłowników – bolce powinny być dobrze nasmarowanie, a zapięcia mocno zamocowane bez luzów
  1. Sprawdź luz boczny ramienia wysuwnego – jeśli będzie zbyt duży to wyreguluj go skręcając równocześnie podkładki ślizgowe z obu stron wysięgnika, aż luz zniknie

1 – podkładki regulacyjne

  1. Sprawdź łańcuch ramienia wysuwnego  – podnieś żuraw, całkowicie wysuń i wsuń ramię wysuwne, a jeśli zaistnieje taka potrzeba to wyreguluj łańcuch poprzez zluzowanie jednego z napinaczy oraz napięcie drugiego. Zwróć na to szczególną uwagę, ponieważ gdy łańcuch jest zbyt napięty to kółka zębate i łożyska ulegają szybszemu zniszczeniu/zużyciu.
  1. Sprawdź chwytak/głowicę harvesterową – wykonaj min. 10 obrotów by mieć pewność, że olej w rotatorze i przewodach wraca do zbiornika. Ponadto sprawdź moment dokręcenia śruby głowicy rotatora (1) – śruba powinna być dokręcona z odpowiednim momentem zgodnie z instrukcją obsługi
  1. Nasmaruj ramiona żurawia

Obniż i oprzyj żuraw na ziemi by układ hydrauliczny i połączenia  nie były napięte, następnie użyj smarowniczki by nasmarować kolumnę obrotu, połączenia ramion i siłowników (użyj smaru i oleju do otwartych powierzchni, nigdy tych z dodatkiem siarczku molibdenu) oraz zewnętrzne powierzchnie wysięgników po całkowitym wysunięciu żurawia.

Odkręć pokrywę końcową JIB-a (bociana) i nasmaruj w dwóch pozycjach – całkowicie wysuniętej i wsuniętej.

Nasmaruj także łańcuch poprzesz dodanie oleju do smarowniczki w punkcie napełnienia w pokrywie JIB-a.

PRZEGLĄD CO 250 MOTOGODZIN

  1. Oczyść żuraw – jeśli do umycia używasz myjki ciśnieniowej, nie kieruj strumienia wprost na kolumnę obrotu, by nie przedostała się tam woda
  2. Sprawdź konstrukcję żurawia
  • obejrzyj kolumnę i ramiona pod kątem uszkodzeń i pęknięć
  • sprawdź mocowania siłowników, które powinny być ciasno spasowane oraz dobrze nasmarowane
  • przejrzyj układ hydrauliczny, w szczególności przewody hydrauliczne, które nie powinny posiadać śladów zużycia
  • sprawdź połączenia i rotator
  1. Sprawdź momenty dokręcenia śrub
  2. Sprawdź luzy ramienia wysuwnego – wsuń ramię, sprawdź podkładki czołowe, następnie odkręć frontową pokrywę JIB-a i sprawdź tylne podkładki

PRZEGLĄDY CO 1000 MOTOGODZIN

  1. Zmień olej w kolumnie obrotu
  • odkręć korek spustowy (3) i spuść olej do naczynia
  • po zlaniu oleju wkręć korek spustowy
  • wykręć wskaźnik MAX (1) i dolewaj olej dopóki nie osiągnie poziomu MAX
  • zakręć
  1. Sprawdź korek magnetyczny rotatora, który wyłapuje metaliczne cząstki oleju
  • Opuść chwytak/głowicę na ziemię
  • wykręć i oczyść korek
  • wkręć korek z odpowiednim momentem
  • wykonaj sprzętem 10 pełnych obrotów w jednym kierunku dla pełnego cyklu oleju
  1. Wyczyścić łańcuch wysuwu
  • wymontuj łańcuch poprzez odłączenie górnego mocowania (2)
  • wymontuj koło i łożysko, pociągnij i rozłóż na powierzhcni drugiego ramienia
  • rozłącz dolne mocowanie łańcucha (4)
  • pociągnij wysuwane ramie na zewnątrz

ZAWSZE, GDY JEST POTRZEBA

  1. Wyreguluj hamulec zawieszenia rotatora – połączenie składa się z podkładki (B), śruby (A) i całość zabezpieczona jest nakrętką (C)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *